Chocolade-karamelrepen

21 Jul

Deze repen wilde ik al langer maken, maar ik had geen goeie bakvorm.  Nu dat opgelost is, heb ik gisteren chocolade-karamelrepen gemaakt. In principe is het gewoon zelfgemaakte TWIX. En per toeval is dat nu net mijn favoriete candybar. Nu alles gemaakt is, moet ik zeggen: de smaak is zeer goed. Maar de presentatie is niet alles: de chocolade breekt wanneer je repen probeert te snijden en alles is natuurlijk wat ingezakter dan op de foto in de kookboek. In kookboeken ziet het er altijd zo mooi uit en ik durf er wel eens gefrustreerd van worden. Ik troost mij dan met de gedachte dat ze het misschien enkele keren hebben uitgeprobeerd om tot enkele mooie repen te komen of desnoods photoshop gebruikt hebben. Uiteindelijk zit mijn smaak wel goed en daar ben ik meer dan tevreden om. Als ze niet zo mooi presenteren, kan je ze nog altijd in kleine blokjes snijden en zo serveren. Dat maakt het misschien ook minder zwaar. Nog een nuttige tip: Pas wel heel goed op dat je je niet verbrandt als je de karamel maakt, wees voorzichtig.

Ingrediënten:

Voor de koek:

  • 175 g bloem
  • 60 g suiker
  • 120 g boter

Voor de vulling:

  • 175 g boter
  • 120 g suiker
  • 3 el kandijstroop
  • 400 ml gecondenseerde melk (1 blikje) of 1 blikjes gecondenseerde melk met suiker (laat dan de 120g suiker achterwege)
  • 200 g pure chocolade

Bereiding:

  • Verwarm de oven voor op 180°. Vet een vierkant bakblik van 23 x 23 cm (zeker te vinden bij Dille&Kamille) in en bekleed het met bakpapier.
  • Mix de boter, bloem en suiker in een keukenrobot of mixer tot een samenhangende massa. Schep het mengsel in het bakblik en strijk de bovenkant glad met een vork. Bak de zandkoek 20 à 25 min in de oven tot de bovenkant goudbruin is.
  • Maak de vulling: verwarm de boter, suiker, stroop en gecondenseerde melk in een steelpan op een laag vuurtje tot de suiker is opgelost. Breng het mengsel op een iets hoger vuur aan de kook en laat het, onder voortdurend roeren, 6 à 8 minuten sudderen tot het indikt. Schenk de karamelsaus over de zandkoek en laat het hard worden in de koelkast.
  • Als de karamel hard is, smelt je de chocolade au bain-marie. Als de chocolade gesmolten is, neem je de pot uit het water en laat je de chocolade even afkoelen zodat de karamel niet terug smelt. Smeer hem dan goed uit over de karamel. Laat alles in de koelkast hard worden.
  • Steek een mes in heet water, wrijf droog met een handdoek en snij 16 repen uit. Een warm mes helpt om mooiere repen te snijden.

Bron: Ik ♥ zoet – Love Food

Geef een reactie

The Candid Appetite

Where Cooking Meets Photography

Jules' vriendjes

De kindjes van de Julesklas in SBS Hofstade

Baked Louie's

If only men were as satisfying as chocolate

Pastry Affair

If only men were as satisfying as chocolate

Romeo&Julienne

If only men were as satisfying as chocolate

Annie's Eats

If only men were as satisfying as chocolate

Louie's Sweet Kitchen

If only men were as satisfying as chocolate

