Kruidenbroodjes

8 Jun

Ook de wat meer geoefende koks gaan soms zwaar de mist in. Ik had deze broodjes al gemaakt voor mijn zus haar verjaardag en toen waren ze allemaal perfect gelukt. Dus ik dacht gisteren: WOW, PEANUTS! Maar niets was minder waar: mijn deeg rees niet, de broodjes waren piepklein en uiteindelijk ook niet mooi uitgebakken. Uiteindelijk heb ik ze allemaal in de vuilbak moeten kieperen. Omdat ik het echt vreselijk vond dat alles mislukt was, heb ik vandaag nog eens geprobeerd. En: GELUKT! Ik geef de gist de schuld dat het gisteren allemaal fout liep. Voor dit recept gebruikt Sofie Dumont kleine bloempotjes om de broodjes in te bakken en die zijn echt schattig. Maar ik heb geen plaats meer in mijn kast om nog meer potjes te zetten. Ik heb kleine potjes gebruikt die ik al had en het resultaat mag er zijn. Perfect voor een etentje.

Ingrediënten: (voor 20 broodjes)

  • 470 g tarwebloem (of 120 g roggebloem en 350 g tarwebloem)
  • 8 g zout
  • 120 g water
  • 150 g melk
  • 15 g gist
  • 40 g boter
  • 1 eetl bieslook/pijpajuin/peterselie/dille/salie

Bereiding:

  • Meng de bloem en het zout in de keukenrobot.
  • Giet de melk en het water in een pannetje en warm het heel even op tot het lichtjes lauw is. Neem van het vuur en roer er de boter en de gist onder.
  • Giet het melkmengsel onder de bloem en meng alles 10 min goed in de keukenrobot.
  • Snij de verschillende kruiden die je wil gebruiken fijn en laat een goeie eetl van elk de laatste 3 min meemixen met het deeg.
  • Bedek de kom en laat het deeg 1,5 u rijzen.
  • Prik de lucht uit het deeg. Haal uit de kom en verdeel in vier gelijke stukken, die je op hun beurt nog eens in 5 stukken verdeelt.
  • Vouw van elke apart bolletje de kantjes naar binnen, draai om en rol tot een mooi bolletje.
  • Leg alle deegbolletjes op een bakplaat en laat nog eens 45 min rijzen. Verwarm de oven voor op 200° en bak de broodjes bruin in 25 à 30 min.
  • Indien je broodjes in potjes wil: smeer de potjes in met boter, haal ze door de bloem en leg er de deegbolletjes in voor ze gaan rijzen. Bak ze dan gewoon mee in de oven.

Bron: Goe Gebakken

Geef een reactie

The Candid Appetite

Where Cooking Meets Photography

Jules' vriendjes

De kindjes van de Julesklas in SBS Hofstade

Baked Louie's

If only men were as satisfying as chocolate

Pastry Affair

If only men were as satisfying as chocolate

Romeo&Julienne

If only men were as satisfying as chocolate

Annie's Eats

If only men were as satisfying as chocolate

Louie's Sweet Kitchen

If only men were as satisfying as chocolate

