Spritzen met chocolade

20 Jan

Eenmaal een zoetekauw, altijd een zoetekauw. Vandaag heb ik bij De Slegte – geweldige boekhandel trouwens – een roze kookboek(je) gekocht waarbij iedere zoetebek spontaan gaat kwijlen. Meer dan honderd recepten, dus ik kon er maar beter snel aan beginnen. Omdat mijn petit-chef de vanillekoekjes te hard vond om op te knabbelen, zijn het vandaag zachte koekjes geworden bedekt met chocolade waarvan ik zeker ben dat ze in de smaak zullen vallen. Dat wordt dus morgen dubbel scoren. De koekjes zelf zijn zeer fragiel, dus tijdens het dippen in de chocolade kan er al eentje breken. Een excuus om tussendoor te snoepen dus. Ook hebben er twee spuitzakken het begeven, omdat het deeg zo dik is en een luchtbel de zak doet ontploffen. Koop er dus genoeg of gewoon stevige. Nadien mag je ook nog de pot uitlikken, want wat een zonde zou het zijn om de chocolade die in de pot blijft plakken weg te moeten gooien.

Schaf alvast een abonnement op de fitness aan, want op deze blog wordt er niet altijd rekening gehouden met calorieën.

Om af te sluiten met enkele verstandige woorden: “There’s more to life than chocolate, but not right now.”

Ingrediënten (16à18 stuks):

  • 100 g boter
  • 25 g fijne kristalsuiker
  • 1/2 tl vanille-extract
  • 100 g zelfrijzende bloem
  • 100 g pure chocolade

Bereiding:

  • Verwarm de oven voor op 160°;
  • Klop boter, suiker en vanille in een kom tot een luchtige massa. Roer de bloem erdoor tot een stevig deeg.
  • Spuit het deeg in strepen van ongeveer 6 cm met een spuitzak met stervormige (of gewone grote) opening. Worstjes kunnen beter wat platgedrukt worden zodat ze beter bakken en een echte spritzvorm hebben.
  • Bak de koekjes 10-15 minuten in de voorverwarmde oven, tot ze lichtbruin zijn. Laat even afkoelen op de bakplaat en laat ze dan afkoelen op een rooster.
  • Smelt de chocolade au bain-marie en doop er de spritzen in. Leg ze op een bakpapier en laat afkoelen en opstijven.

Bron: Ik ♥ zoet

7 Reacties to “Spritzen met chocolade”

  1. emanuelledb januari 21, 2011 bij 22:05 #

    Hmmm, ze zien er heerlijk uit!

  2. Romeo&Julienne januari 22, 2011 bij 09:02 #

    This is the spirit!
    Succes met je blog. Je gaat erop vooruit!
    X Mama

  3. Line januari 24, 2011 bij 10:18 #

    Hey,

    Jawadde dadde,ik heb last van verschrikkelijke speekselvloed bij het lezen van dit alles…
    Het ziet er allemaal superlekker uit en alles is ook goed uitgelegd voor een sukkeltje als ik..
    Fantastische blog!!

    Line

  4. Mr Chocolat januari 26, 2011 bij 16:30 #

    Vanaf vandaag ben ik een trouwe lezer van je overheerlijke blog🙂
    Dit recept ga ik binnenkort zeker eens uitproberen
    Maar als het mislukt, moet je zoals Piet Huysentruyt eens langskomen en het voor tonen :p. SOS Celine

    • Romeo&Julienne januari 26, 2011 bij 16:54 #

      Laat me dan zeker weten of het gelukt is Mr Chocolat!

      • Mr Chocolat juni 1, 2011 bij 12:56 #

        Ik heb gisteren de koekjes uitgeprobeerd. Ook hier heb ik een spuitzak kapot gekregen. Het deeg is idd zeer dik, dus zonder spuitzak heb ik het maar met de hand gemaakt. Het leek dus meer op je chocolate chip cookies dan op de spritzen met chocolade. Maar ze waren ongelofelijk lekker! Zeker één om nog eens te maken!!🙂

      • Romeo&Julienne juni 1, 2011 bij 13:04 #

        Ik zal je voor je verjaardag stevige spuitzakken kopen, mooie blauwe zoals Jeroen Meus.

Geef een reactie

The Candid Appetite

Where Cooking Meets Photography

Jules' vriendjes

De kindjes van de Julesklas in SBS Hofstade

Baked Louie's

If only men were as satisfying as chocolate

Pastry Affair

If only men were as satisfying as chocolate

Romeo&Julienne

If only men were as satisfying as chocolate

Annie's Eats

If only men were as satisfying as chocolate

Louie's Sweet Kitchen

If only men were as satisfying as chocolate

